home Nieuws Invloed uitoefenen als Nederlandse ondernemingsraad op besluiten vanuit het buitenland?

Waar loopt een Nederlandse OR tegenaan als de besluiten in het buitenland worden genomen? Hoe krijg je toegang tot informatie en hoe oefen je invloed uit?
Een belangrijk thema voor de 150e MNO-bijeenkomst bij Organon dat 100 jaar bestaat.

Organon Pharma B.V., Molenstraat 110, 5342 CC Oss. Voldoende parkeermogelijkheden op bezoekersparkeerplaats. Treinstation is op loopafstand, voor looproute zie bijlage.

Dames let op: hakken hoger dan 6 cm niet toegestaan ivm veiligheid.

Breng legitimatie mee!

Voorzitter: Annelie Bijpost

Gasten: Joeri van Uden, Director HR Organon.

Joost van Mierlo, De Voort Advocaten/Mediators

09.00 u INLOOP MET KOFFIE EN THEE

09.30 u I. Opening voorzitter Stichting MNO Annelie Bijpost

09.35 u II. Stichting MNO ‘huishoudelijke zaken’

10.00 u III.1 Welkomstwoord door Director HR Organon Joeri van Uden, tevens WOR-adviseur van bestuurder.

10.15 u III.2 Bedrijfspresentatie Director Operations Organon Benelux Rob Nelissen

10.45 u IV. Introductie OR Organon en samenwerking bestuurder Wenny Raaymakers. Waar zij tegen aanlopen in die samenwerking illustreren zij met een praktijkvoorbeeld.

11.30 u PAUZE

12.00 u V. Joost van Mierlo van De Voort Advocaten/Mediators. Hoe vindt besluitvorming van boven naar beneden plaats als de besluiten in het buitenland worden genomen? Hoe creëer je toegankelijkheid van informatie vanuit het moederconcern? Wat is de invloed van de medezeggenschap op besluitvorming over b.v. overnames door het moederconcern? Ook de zogeheten “Buitenlandclausule” komt aan bod want de WOR stopt niet bij de landsgrenzen.

13.00 u LUNCH

14.00 u VI.1 Bezoek visitors centre door halve groep. Andere deel van de groep heeft interactieve sessie o.l.v. Joost van Mierlo waarin hij met de deelnemers een praktijkvoorbeeld behandelt. De deelnemers delen vervolgens hoe zij met de voorgestelde situatie zouden omgegaan, wat was het resultaat en hoe zou het anders kunnen? Joost van Mierloo adviseert hierin.

15.00 u VI.2 Idem, de groepen wisselen.

15.50 u VII. Plenaire terugkoppeling

16.35 u SLUITING

Na afloop natuurlijk gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen en te netwerken. De OR van Organon zorgt voor een hapje en drankje