home Nieuws MNO kwartaalvergadering in teken van aandeelhouder

MNO kwartaalvergadering in teken van aandeelhouder

In het Nederlandse stakeholdermodel gaat er altijd veel aandacht uit van de ondernemingsraad naar het personeel. Niet onbegrijpelijk. Zelden gaat het in de or vergadering over de aandeelhouder, i.t.t. de vergadering van commissarissen. In de bijeenkomst werden de verschillende vormen aandeelhouderschap belicht. ABN AMRO nam de individuele belegger onder de loep en beantwoorde de vraag: bestaa 'DE belegger' wel?

De NVP (Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen) gaf een toelichting op private equity. Zij vinden dat (en onderzoek heeft dat volgens hen recent nogmaals aangetoond) ze onterecht geassocieerd worden met verlies aan werkgelegenheid, schuldfinanciering, superdividend en asset stripping.

Ze willen ondernemingsraden beter te informeren over hun rechten en over de manier waarop ze van hun rechten gebruik kunnen maken. De NVP heeft een informatiedocument opgesteld voor or’s om de kennis van de ondernemingsraden die te maken krijgen met private equity-investeerders te helpen verbeteren.

Eumedion een belangenbehartiger van 60 institutionele beleggers (pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, beleggingsinstellingen en vermogensbeheerders die 5.000 miljard Euro aan beleggingen onder beheer hebben) gaf aan wat de institutionele belegger beweegt en hoe zij kijken die naar ondernemingen. Maar ze gaven ook aan zij verwachten van ondernemingsraden: gebruik je vennootschapsrechtelijke rechten!

Geef als or (liefst op schrift) een standpunt over het beloningsbeleid, overnames/fusies, benoemingen, schorsingen en ontslag bestuurders of toezichthouders. Wees bereidheid om de dialoog met institutionele beleggers aan te gaan en werk eventueel samen!