home Nieuws Weinig concrete afspraken over duurzame inzetbaarheid in cao’s 2018

Weinig concrete afspraken over duurzame inzetbaarheid in cao’s 2018

Weinig Concrete afspraken over duurzame inzetbaarheid in cao’s

De werkgeversvereniging AWVN betrokken bij het merendeel van alle 850 Nederlandse cao’s constateert dat het aantal concrete afspraken over opleiding en ontwikkeling van werkenden achterblijft. In 75% van de in 2018 afgesloten akkoorden staan nieuwe afspraken over zogenoemde ‘duurzame inzetbaarheid’, maar daarvan is 1 op de 3 een studieafspraak. Het aantal afspraken met concrete plannen blijft klein.

Maatregelen om oudere werknemers langer en gezonder aan het werk te laten blijven, kunnen helpen mogelijke tekorten op de arbeidsmarkt tegen te gaan zegt het AWVN in het Financiële Dagblad.

Het MNO heeft in zijn vergaderingen vaak aandacht besteed aan duurzame inzetbaarheid, helaas constateren de aangesloten ondernemingsraden daarbij ook dat het aan concrete voorbeelden en best practices tekort schiet.