home Nieuws Vier belangrijkste wensen van medewerkers

Vier belangrijkste wensen van medewerkers

Wat motiveert medewerkers en bewerkt bevlogenheid? Effectory bevroeg daarvoor 18.000 medewerkers in 56 landen.Uit het onderzoek The Global Employee Engagement Index™ van Effectory kwamen vier universele wensen naar voren:

1 Een hartveroverende bedrijfscultuur

Medewerkers willen een bedrijfscultuur waarin zij goed passen, gewaardeerd worden en trots kunnen zijn op de normen en waarden waarvoor de organisatie staat. Interresant voor onderneminsgraden zeker nu de vernieuwde corperate governace code een dialoog vraagt met de medezeggenschap over cultuur in de onderneming. Maar ook kan de or hiervoor aandacht vragen bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers: passen ze in de onderneming en gaan ze zich thuis voelen en daardoor optimaal presteren!?

2 Een optimale werkomgeving

Medewerkers willen een optimale werkomgeving waarin ze zich vrij voelen om hun werk naar eigen inzicht uit te voeren, om te kunnen presteren en een bijdrage te leveren. Zij willen zich daarbij graag continu kunnen ontwikkelen. Voor de onderneminsgraad om rekening mee te houden bij de discussie over b.v. duurzame inzetbaarheid en employability.

3. Uitzonderlijke leiders

Werknemers willen leidinggevenden die inspireren, vertrouwen geven, op de hoogte zijn van wat er speelt op de werkvloer en die top-down goed kunnen communiceren. De onderneminsgraad kan deze aspecten betrekken in zijn adviesrecht bij de keuze van een nieuwe bestuurder.

4. Inspirerende managers

Werknemers willen people-managers die motiveren en iets met de medewerkersfeedback doen en daardoor openstaan voor sociale innovaties. In het opleiding- en trainingsprogramma voor managers kan de ondernemingsraad hiervoor aandacht vragen en dit laten opnemen in hun beoordelingssystematiek of target setting.