home Nieuws NCP-MVO trainingsdag

NCP-MVO trainingsdag

Op 18 mei werd voor de zesde keer de succesvolle trainingsdag voor Multinationale Ondernemingsraden georganiseerd. OR leden van 26 multinationals namen deel aan de themabijeenkomst. Doel is het vergroten van betrokkenheid van de OR-en bij (I)MVO ((Internationaal) Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen).

In de bijeenkomst presenteerden Mathi Bouts (voorzitter MNO) en Coen Brouwer (Universiteit Utrecht) de uitkomsten van een onderzoek naar de rol van de Nederlandse ondernemingsraden bij MVO opgezet als afstudeer project van Coen Brouwer. Dit onderzoek werd in samenwerking met het MNO uitgevoerd door Universiteiten van Utrecht en Nyenrode (Tineke Lambooy). Aanleiding was de MVO Model-code voor ondernemingsraden (eerder opgesteld door het MNO en Universiteit Nyenrode in samen werking met Tineke Lambooy). De code geeft OR’en structuur en richting om MVO prominenter op de agenda van het overleg met de bestuurder te zetten. Het MNO wilde evalueren hoe het met de toepassing van de code stond bij zijn deelnemers en wat hen mogelijk ervan weerhield MVO succesvoller te stimuleren.

In de middag mochten de aanwezig OR-en zelf aan de slag en hun succes beproeven met drie pakkende onderwerpen:

1) Het verplaatsen van productieactiviteiten van Nederland naar Zuid Afrika.

2) Het afsluiten van het Klimaatakkoord en de gevolgen voor bedrijven.

3) De arbeidsomstandigheden bij Indiase theeplantages.

Lees meer over de middag op: Nationaal Contactpunt OESO richtlijnen