home Nieuws Minister SWZ vindt uitbreiding rechten or t.a.v overnames door private equity niet nodig

Minister Koolmees vindt dat de or al over voldoende mogelijkheden beschikt. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer waarin hij uitleg geeft over het waarom. De Kamerleden Nijhof en Groot hadden in de initiatiefnota: ‘Private equity: einde aan de excessen’ gevraagd om een versterking van de rechten van de or.

Ze stelden voor:

1. De positie van de or bij overnames te versterken, zodat de or meer inzicht krijgt in de financiering van de transactie en kan controleren of de inhoud van het overname-advies van de or in de plannen wordt meegenomen.
  2. Ook moet de or zelfstandig informatie kunnen inwinnen bij de accountant.

De minister vindt na gesprekken met betrokken partijen dat het huidige wettelijk kader voldoende ruimte biedt aan or-en om alle benodigde informatie in te kunnen winnen.

Eerder was er al een onderzoek geweest geïnitieerd door het ministerie van Financiën n.a.v. de initiatief nota. In ‘Private equity in Nederland: een stakeholder-perspectief’ werd geconcludeerd de positie van werknemers bij private equity overnames niet altijd verslechterd.

Toch wil de minister de Commissie Bevordering Medezeggenschap van de SER vragen te bezien hoe or-en nog beter geïnformeerd kunnen worden over de rechten die zij hebben bij overnames. Het MNO berichtte eerder over een handreiking opgesteld door het NVP met tips vanuit de praktijk voor or-en.