home Nieuws Klimaatakkoord en energietransitie wat betekent dit voor de Mz?

Klimaatakkoord en energietransitie wat betekent dit voor de Mz?

Tijdens de kwartaalvergadering van maart bij Essent bogen de MNO deelnemers zich over het klimaatakkoord en de energietransitie en de rol van de medezeggenschap daarin. Om de opwarming van de aarde beperkt houden is het doel gesteld om in 2030 49% minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 1990. In 2050 moet de uitstoot van broeikasgassen met 95% afgenomen zijn. Om de doelstelling van 2030 te behalen is de overheid samen met bedrijven en maatschappelijke organisaties tot een Klimaatakkoord gekomen. In dit akkoord staan o.a. afspraken met de sectoren over de maatregelen die de komende 10 jaar genomen dienen te worden om de klimaatdoelen te halen. Dit heeft voor sommige ondernemingen grote gevolgen. Maar wat zijn die gevolgen en waarop moet je je als medezeggenschap voorbereiden?

Maar eerst vertelde cor voorzitter Pascal van Rijsewijk en Suzan Schakenraad, COO verantwoordelijk voor alle commerciële en operationele activiteiten binnen Essent over de samenwerking tussen cor en bestuur. Op de totstandkoming van het akkoord en de afspraken met de sectoren over de maatregelen om de klimaatdoelen te behalen ging Bram Borgman Adviseur Public Affairs & Stakeholder Management bij Essent nader in.

Nico Manshanden beleidsadviseur FNV ging nader in op de rol en middelen van de medezeggenschap. Nico Manshanden is o.a. auteur van het artikel 'OR en klimaatakkoord' in OR Magazine. Hij legde uit​ 'Wat zijn de consequenties van de energietransitie en wat staat de medezeggenschap ter beschikking dit te begeleiden' en presenteerde een checklist voor de or-en. Daaruit bleek dat de or vanuit de wor voldoende handvatten aangerijkt krijgt om de discussie over dit onderwerp te voeren. Belangrijkste is echter dat de or het onderwerp op de agenda van zijn overleg met de bestuurder zet.

In gesprek met elkaar bleken de hoofdthema's waar or-en aandacht aan zouden moeten schenken te zijn: het terugdringen van CO2 uitstoot, van fossiele- naar duurzame energie, het beperken (of hergebruiken) van afvalstromen, het duurzaam maken van het machinepark, mobiliteit en transport. Benadrukt werd dat de energietransitie (naast voor het klimaat) ook positieve gevolgen kan hebben en mogelijkheden biedt voor ondernemingen en werknemers.

Het onderwerp is nog onontgonnen terrein voor de medezeggenschap, maar daar kan snel vernadering in komen. Het doeljaar 2030 is niet zo ver meer weg!

Het MNO is voorstander van een (pro)actieve rol van de medezeggenschap bij duurzaam ondernemen. Kijk daarvoor ook eens op onze MVO webpagina.