home Nieuws Bedrijfscommissies brengen jaarverslag 2017 uit

Bedrijfscommissies brengen jaarverslag 2017 uit

Een belangrijke taak van de bedrijfscommissies is het bemiddelen bij geschillen tussen onder meer ondernemingsraden en ondernemers. In 2017 hebben de bedrijfscommissies Markt I en II gezamenlijk veertien verzoeken om bemiddeling ontvangen.

Als een OR en een bestuurder een verschil van mening hebben over de toepassing van de Wet op de ondernemingsraden (WOR), kunnen ze dit voorleggen aan de bedrijfscommissie, zodat niet direct de kantonrechter hoeft te worden ingeschakeld.De bedrijfscommissie probeert dan te bemiddelen en als bemiddeling niet slaagt geeft zij advies.
Ook met vragen over medezeggenschap kunt je bij de bedrijfscommissies terecht.

In 2017 zijn er 14 bemiddelingsverzoeken geweest. In de jaarverslagen zijn korte samenvattingen te lezen. Zo zijn er 2 gevallen waarbij sprake is van gebrek aan onderling vertrouwen tussen de OR en de bestuurder en het overleg en een goede samenwerking stagneert. De beschreven cases en de gegeven adviezen kunnen helpen als je als OR zelf met een verschil van mening met je bestuurder worstelt.